
Podobno są na świecie firmy, do których klienci przychodzą sami. Cała reszta musi niestety zatroszczyć się o pozyskanie odbiorców swoich towarów i usług. Marketing firmy, zlecony agencjom reklamowym, wiąże się jednak z dużymi nakładami, których większość przedsiębiorców, zwłaszcza na początku, stara się unikać. Dziś zastanowimy się nad tym, czy jesteśmy zmuszeni co miesiąc wydawać ogromne sumy na reklamę, czy może są jakieś sposoby na to, żeby sprzedawać skutecznie i… za darmo!
1. Zaprezentuj swoją ofertę
Wyobraź sobie, że jesteś swoim potencjalnym klientem i szukasz dokładnie takiej usługi lub towaru, jaki znajduje się w twojej ofercie. Gdzie będziesz szukał? W Internecie? Bingo! Znalazłeś właśnie jedno z podstawowych miejsc na reklamę twojej firmy, które może (chociaż nie musi) być całkowicie darmowe.
W Internecie możesz z powodzeniem samodzielnie:
– dodać pinezkę firmy do Map Google (jeśli świadczysz usługi stacjonarne, wielu klientów może cię znaleźć właśnie dzięki wizytówce w popularnych Mapach Google. Pamiętaj, żeby wykorzystać potencjał tego narzędzia na 100% – dodaj zdjęcia, opisz atuty swojej działalności. Z czasem – kiedy zaczną pojawiać się opinie od klientów – odpowiadaj na nie, budując w ten sposób pozytywny wizerunek firmy),
– założyć stronę firmy na Facebooku (mimo pojawiających się informacji o tym, jakoby Facebook miał powoli stawać się przeżytkiem, to w dalszym ciągu popularne i skuteczne narzędzie marketingowe, którego szkoda byłoby nie wykorzystać. Stronę na Facebooku możesz założyć i prowadzić zupełnie za darmo, nie wydając ani złotówki na reklamę. Pamiętaj o regularności wpisów i jakości dodawanych zdjęć. To, co pokazujesz, jest wizytówką twojej firmy!),
– Instagram (medium odrobinę mniej popularne niż Facebook, ale – jak się okazuje – równie skuteczne pod warunkiem znajomości mechanizmów działania. Jeśli planujesz założenie profilu firmy na Instagramie, musisz zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość prezentowanych zdjęć oraz sposób umiejętnego wykorzystywania hashtagów, czyli znaczników, które pozwalają użytkownikom wyszukiwać twoje treści),
– strona internetowa (założenie klasycznej strony internetowej może wydawać ci się niepotrzebne, są jednak rodzaje działalności, w których strona funkcjonuje bardzo dobrze. Klienci gabinetów psychologicznych, kancelarii prawnych, salonów kosmetycznych i restauracji chcą zapoznać się z ofertą i cennikiem, a strona internetowa jest najprostszym narzędziem, z którego klient może skorzystać. Jeśli nie chcesz wydawać dużych pieniędzy na własną stronę www, możesz skorzystać z samouczków i pokusić się o jej samodzielne wykonanie).
2. Spraw, żeby twoja oferta dotarła do klientów
Samo umieszczenie oferty w Internecie to początek. Kolejnym krokiem jest odpalenie maszyny, którą zbudowałeś – dotarcie z nią do potencjalnych klientów.
Możesz oczywiście skorzystać z płatnej reklamy na Facebooku albo w Google, możesz też jednak wykorzystać darmowe sposoby:
– wpisy w lokalnych grupach na Facebooku z krótkim opisem działalności i linkiem do strony,
– darmowe ogłoszenia na lokalnych portalach ogłoszeniowych,
– współpraca barterowa z influencerami (możesz wykonać usługę w zamian za polecenie w profilu osoby rozpoznawalnej w branży lub lokalnej społeczności),
– działalność charytatywna, dzięki której dotrzesz do dużego grona osób – udział w akcjach typu „Szlachetna paczka”, zbiórka na rzecz schroniska dla zwierząt.
3. Umiejętnie zamień obserwatorów w klientów
Prowadząc profil firmy z mediach społecznościowych powinieneś pamiętać o tym, że to nie jest kanał informacyjny. Twoje wpisy i zdjęcia muszą sprzedawać! Nie ma sensu mieć 5000 obserwatorów, którzy nic u ciebie nie kupują. Możesz od czasu do czasu zaproponować promocyjną cenę (oferta koniecznie powinna być ograniczona czasowo!) albo akcję „Skorzystaj z przyjaciółką”. Klienci, którzy skorzystają z twoich usług przynajmniej raz i będą zadowoleni, wracają lub zostają na stałe.
Jak widzisz, istnieje mnóstwo sposobów na to, żeby dotrzeć z twoją ofertą do potencjalnych klientów. To, czego potrzebujesz, to czas i zaangażowanie. Jeśli pokażesz siebie i swoją firmę z dobrej strony, z pewnością pozyskasz dzięki temu wielu nowych klientów, a twoja autentyczność i szczerość może być wielkim atutem, nawet jeśli według ciebie jesteś daleki od profesjonalizmu.